© Candy Welz
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  • e-werk weimar (Maschinensaal)
  • Premiere 24.11.2022

Othello

Tragedy by William Shakespeare

Othello is a successful general of the Republic of Venice, married to the beautiful Desdemona, and he is black. This makes him an admired exotic in the world of white men and women.

His ensign Iago, in particular, envies him this position, the marriage, and the acceptance he has gained in Venetian society. He nurtures a primal hatred for the supposed interloper who, he feels, gets in his way of everything. 

When Othello takes over as governor in Cyprus after winning the war and Desdemona accompanies him there, Jago's hour has come. He cleverly sows the suspicion that Desdemona is cheating on Othello with one of his soldiers. The security Othello had displayed breaks away. Boundless jealousy tears him apart and makes him doubt everything: his wife, his believed integration and himself. Senseless, he resorts to the worst of all means to free himself from this doubt.

Packed into an abysmal, tragic love story, Shakespeare creates a picture of a racially charged society in which the black hero, despite his merits, is always labeled as a disruptive stranger.

Director Adewale Teodros Adebisi will introduce himself for the first time at the DNT with this production.

Notice: Some racist, sexist and queer-hostile language is used in the production.

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»Was für ein Mensch dieser Othello ist, lautet auch die Kernfrage des Regisseurs Adewale Teodros Adebisi. Ob man das Stück um den schwarzen Feldherrn noch spielen darf, beantwortet er am Weimarer Nationaltheater mit überzeugendem ›Ja‹. Differenzieren ist Adebisis Zugriff, wo andere Differenz betonen. […] Adebisi gelingt politisches Theater auf der Höhe der Zeit, ohne billige, verkrampfte Anklage oder versöhnliche ›Wir sind die Guten‹-Geste. Seine Inszenierung ist eine unterhaltsame, ja lustvolle Positionierung.«

(Tobias Prüwer, 25.11.2022, nachkritik.de)

Lesen Sie die komplette Rezension hier

 

»Das Deutsche Nationaltheater in Weimar hat auf einen souveränen Umgang mit dem Gesamtpaket Othello gesetzt, das alte Eifersuchts-Drama ins Heute geholt und die angedeuteten politischen Korrektheits-Aufreger gleich mit thematisiert. […] Da ist ein Regisseur, der sich an Shakespeare hält, ihn aber modern denkt. Der die alte Geschichte von rassistisch grundiertem Hass, Eifersucht und Intrige mit dem toxischen Männlichkeitsgehabe von heute ins Verhältnis setzt. Dagegen zwei starke Frauen stellt. Die mit emanzipierter Selbstbewusstheit ausgestattet sind, den finalen Femizid am Ende aber nicht verhindern können. […] Wenn Othello, dann so.«

(Wolfgang Schilling, 26.11.2022, MDR Kultur)

Lesen Sie die komplette Rezension hier

 

»Adewale Teodros Adebisi hat den schwierigen ›Othello‹, Shylocks schwarzen Bruder, im E-Werk inszeniert, nicht als die große Tragödie: als politisches Theater, unmittelbar bezogen auf die Themen unserer Gegenwart.«

(Henryk Goldberg, 26.11.2022, TLZ/TA)

  • Adewale Teodros Adebisi (Regie)
  • Philip Rubner / Alexander Grüner (Bühne)
  • Alexander Grüner (Kostüme)
  • Andreas Günther (Who-be) (Video)
  • Eva Bormann (Dramaturgie)
  • Calvin-Noel Auer (Othello)
  • Nadja Robiné (Desdemona)
  • Marcus Horn (Jago)
  • Isabel Tetzner (Emilia)
  • Janus Torp (Rodrigo)
  • Bastian Heidenreich (Cassio)
Wed 07.12.2022 // 19.00 o´clock

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Sun 11.12.2022 // 20.00 o´clock

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Tue 13.12.2022 // 10.00 o´clock

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Sun 08.01.2023 // 20.00 o´clock

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Tue 10.01.2023 // 10.00 o´clock

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